24 C
Athens
Δευτέρα, 5 Ιουνίου 2023
spot_img

Η Αξιοπρέπεια, ο Βαρουφάκης και η Αριστερά

 

Πρόσφατα είδα μια δήλωση του Βαρουφάκη στα Μέσα και δεν πίστευα αυτό που έβλεπα. Σε τι σημείο άραγε διαστροφής θα φτάσει η αυτή η χώρα. Δεν συζητάω καν για την Αριστερά. Αυτού του χώρου η στρέβλωσις έχει φτάσει σε όρια απροσδόκητα για έναν λογικό και νοήμονα, στοιχειωδώς μορφωμένο άνθρωπο.

Η ΑΠΟΤΥΧΙΑ

Όπως προείπα σε προηγούμενο κείμενο μου, αν και είναι νωρίς και υπάρχει μια περίπτωση να διαψευσθώ, οι διαπραγματεύσεις βαίνουν σε πολύ κακό σημείο για την κυβέρνηση. Λόγω των προεκλογικών δεσμεύσεων της θεωρώ ότι δυσκολεύεται να κλείσει το ζήτημα της αποτυχίας της και προσπαθεί να το παρατείνει περισσότερο για να κερδίσει ίσως χρόνο. Δηλαδή δεν λέει ακριβώς στον Έλληνα τι έχει συμβεί, αλλά τον περιπαίζει με διαφόρων άλλων ειδών παιχνίδια.

Και αυτό είναι πολιτική επιλογή του κ. Βαρουφάκη και του Τσίπρα, οι οποίοι επένδυσαν το σύνολο του πολιτικού τους κεφαλαίου σε κάτι που εκ των προτέρων ήξεραν ότι θα είναι ψέμα. Ίσως να μην περίμεναν το ψέμα να σκάσει τόσο νωρίς, σε κάθε περίπτωση προς το παρόν καταφέρνουν καλά να καταλαγιάζουν την “οργή λαού” με μισόλογα και μπερδεμένα ψέματα και ο Έλλην ως ένας απελπισμένος ερωτευμένος αρνείται να δει την αλήθεια. Δεν πειράζει, ιδιαίτερα ο Έλλην έχει μια μεγάλη διαπίστωση της πραγματικότητας όταν το ψέμα στο οποίο μέχρι πρόσφατα ζήσει ακουμπήσει την τσέπη του…”o tempora, o mores” (ω καιροί, ω ήθη) που έλεγε και ο Κάτων…έτσι έχουμε καταντήσει εκ του ηθικού ξεπεσμού μας. Δεν είναι όμως εκεί το θέμα καθώς ο ηθικός ξεπεσμός του λαού μας έγινε ακόμα μεγαλύτερος.

Μπροστά σε αυτή την αποτυχία δηλαδή στην στεγνή απαρίθμηση ζημιών και οφελειών που έχουμε από αυτό το παιχνίδι που έστησε η κυβέρνηση, φαίνεται το αποτέλεσμα να τείνει προς τις ζημιές. Ζημιές που μάλιστα θα είναι επαναλαμβανόμενες ανά δίμηνο καθώς η κυβέρνηση θα συνεχίζει το ίδιο χαμένο παιχνίδι της κατά καιρούς θυσιάζοντας ακόμα μεγαλύτερο μέρος της Οικονομίας μας στην πολιτική της επιβίωση, γιατί πράγματι τι επενδύσεις περιμένουν να έρθουν όταν κάθε δύο μήνες το Τραπεζικό μας σύστημα δεν θα ξέρει αν θα ζήσει αν θα πεθάνει, αν ο επενδυτής δεν ξέρει τι του ξημερώνει σε αυτή την γωνιά του πλανήτη.

Η ΔΗΛΩΣΗ

Έτσι έρχεται ο Βαρουφάκης (ο Υπουργός Οικονομικών) και λέει εχθές, για να διασκεδάσει μάλλον την κατάσταση, ” Ο κόσμος δεν θέλει λεφτά ή δουλειές, θέλει αξιοπρέπεια”. Προφανώς όταν έχεις αποτύχει να πάρεις έστω και ένα ψήγμα θετικών αποτελεσμάτων για την χώρα καταφεύγεις σε έννοιες σχετικές και αόριστες για να δικαιολογήσεις την αποτυχία αυτή.

Η ΑΞΙΟΠΡΠΕΙΑ

Τι είναι όμως η έννοια της “αξιοπρέπειας”;  Αξιοπρέπεια λοιπόν είναι να φέρεσαι με τρόπο πρέπον σύμφωνα με το τι θεωρείται Άξιο εκ των αξιακών κωδίκων και κωδίκων συμπεριφοράς.

Στην ελληνική κουλτούρα, το Άξιο τυχαίνει να έχει καταγραφεί εκ των αρχαίων ημών προγόνων. Ναι, είδατε πόσο καλά μας ξέρανε; Είπανε να τα καταγράψουν μην τυχόν και εμείς τα ξεχάσουμε μεγαλώνοντας…ορίζονται στα Δελφικά Παραγγέλματα. Το τι είναι αυτά τα παραγγέλματα δεν είναι ώρα να εξηγήσω, το μόνο που μετράει είναι ότι αποτελούν την βάση του πολιτισμού μας και της φιλοσοφίας των αρχαίων προγόνων μας, και είχαν καταγραφεί από τους επτά σοφούς της αρχαιότητας στον πρόναο του Ναού του Απόλλωνα του Μαντείου των Δελφών για να ορίσουν τι είναι ο Έλλην και τι είναι το Άξιο και το Πρέπον…έτσι έχουμε τα εξής:

1) Έπου θεώ = Ακολούθα τον θεό)

2) Νόμω πείθου = Να πειθαρχείς στο Νόμο

Θεούς σέβου = Να σέβεσαι τους θεούς

Γονείς αίδου = Να σέβεσαι τους γονείς σου

Ηττώ υπέρ δικαίου = Να καταβάλεσαι για το δίκαιο

Γνώθι μαθών = Γνώρισε αφού μάθεις

Ακούσας νόει = Κατανόησε αφού ακούσεις

Σαυτόν ίσθι = Γνώρισε τον εαυτό σου

Εστίαν τίμα = Να τιμάς την εστία σου

Άρχε σεαυτού = Να κυριαρχείς τον εαυτό σου

Φίλους βοήθε = Να βοηθάς τους φίλους

Θυμού κράτε = Να συγκρατείς το θυμό σου

Όρκω μη χρω = Να μην ορκίζεσαι

Φιλίαν αγάπα = Να αγαπάς τη φιλία

Παιδείας αντέχου = Να προσηλώνεσαι στην εκπαίδευσή σου

Σοφίαν ζήτει = Να αναζητάς τη σοφία

Ψέγε μηδένα = Να μην κατηγορείς κανένα

Επαίνει αρετήν = Να επαινείς την αρετή

Πράττε δίκαια = Να πράττεις δίκαια

Φίλοις ευνόει = Να ευνοείς τους φίλους

Εχθρούς αμύνου = Να προφυλάσσεσαι από τους εχθρούς

Ευγένειαν άσκει = Να είσαι ευγενής

Κακίας απέχου = Να απέχεις από την κακία

Εύφημος ίσθι = Να έχεις καλή φήμη

Άκουε πάντα = Να ακούς τα πάντα

Μηδέν άγαν = Να μην υπερβάλλεις

Χρόνου φείδου = Να μη σπαταλάς το χρόνο

Ύβριν μίσει = Να μισείς την ύβρη

Ικέτας αίδου = Να σέβεσαι τους ικέτες

Υιούς παίδευε = Να εκπαιδεύεις τους γιους σου

Έχων χαρίζου = Όταν έχεις, να χαρίζεις

Δόλον φοβού = Να φοβάσαι το δόλο

Ευλόγει πάντας = Να λες καλά λόγια για όλους

Φιλόσοφος γίνου = Να γίνεις φιλόσοφος

Όσια κρίνε = Να κρίνεις τα όσια

Γνους πράττε = Να πράττεις με επίγνωση

Φόνου απέχου = Να μη φονεύεις

Σοφοίς χρω = Να συναναστρέφεσαι με σοφούς

Ήθος δοκίμαζε = Να επιδοκιμάζεις το ήθος

Υφορώ μηδένα = Να μην είσαι καχύποπτος

Τέχνη χρω = Να ασκείς την Τέχνη

Ευεργεσίας τίμα = Να τιμάς τις ευεργεσίες

Φθόνει μηδενί = Να μη φθονείς κανένα

Ελπίδα αίνει = Να δοξάζεις την ελπίδα

Διαβολήν μίσει = Να μισείς τη διαβολή

Δικαίως κτω. = Να αποκτάς δίκαια

Αγαθούς τίμα = Να τιμάς τους αγαθούς

Αισχύνην σέβου = Να σέβεσαι την εντροπή

Ευτυχίαν εύχου = Να εύχεσαι ευτυχία

Εργάσου κτητά = Να κοπιάζεις για πράγματα άξια κτήσης

Έριν μίσει = Να μισείς την έριδα

Όνειδος έχθαιρε = Να εχθρεύεσαι τον χλευασμό

Γλώσσαν ίσχε = Να συγκρατείς τη γλώσσα σου

Ύβριν αμύνου = Να προφυλάσσεσαι από την ύβρη

Κρίνε δίκαια = Να κρίνεις δίκαια

Λέγε ειδώς = Να λες γνωρίζοντας

Βίας μη έχου = Να μην έχεις βία

Ομίλει πράως = Να ομιλείς με πραότητα

Φιλοφρόνει πάσιν = Να είσαι φιλικός με όλους

Γλώττης άρχε = Να κυριαρχείς τη γλώσσα σου

Σεαυτόν ευ ποίει = Να ευεργετείς τον εαυτό σου

Ευπροσήγορος γίνου = Να είσαι ευπροσήγορος

Αποκρίνου εν καιρώ = Να αποκρίνεσαι στον κατάλληλο καιρό

Πόνει μετά δικαίου = Να κοπιάζεις δίκαια

Πράττε αμετανοήτως = Να πράττεις με σιγουριά

Αμαρτάνων μετανόει = Όταν σφάλλεις, να μετανοείς

Οφθαλμού κράτει = Να κυριαρχείς των οφθαλμών σου

Βουλεύου χρήσιμα = Να σκέπτεσαι τα χρήσιμα

Φιλίαν φύλασσε = Να φυλάττεις τη φιλία

Ευγνώμων γίνου = Να είσαι ευγνώμων

Ομόνοιαν δίωκε = Να επιδιώκεις την ομόνοια

Άρρητα μη λέγε = Να μην λες τα άρρητα

Έχθρας διάλυε = Να διαλύεις τις έχθρες

Γήρας προσδέχου = Να αποδέχεσαι το γήρας

Επί ρώμη μη καυχώ = Να μην καυχιέσαι για τη δύναμή σου

Ευφημίαν άσκει = Να επιδιώκεις καλή φήμη

Απέχθειαν φεύγε = Να αποφεύγεις την απέχθεια

Πλούτει δικαίως. = Να πλουτίζεις δίκαια

Κακίαν μίσει. = Να μισείς την κακία

Μανθάνων μη κάμνε = Να μην κουράζεσαι να μαθαίνεις

Ους τρέφεις αγάπα = Να αγαπάς αυτούς που τρέφεις

Απόντι μη μάχου = Να μην μάχεσαι αυτόν που είναι απών

Πρεσβύτερον αιδού = Να σέβεσαι τους μεγαλύτερους

Νεώτερον δίδασκε = Να διδάσκεις τους νεότερους

Πλούτω απόστει = Να αποστασιοποιείσαι από τον πλούτο

Σεαυτόν αιδού = Να σέβεσαι τον εαυτό σου

Μη άρχε υβρίζων = Να μην κυριαρχείς με αλαζονεία

Προγόνους στεφάνου = Να στεφανώνεις τους προγόνους σου

Θνήσκε υπέρ πατρίδος = Να πεθάνεις για την πατρίδα σου

Επί νεκρώ μη γέλα = Να μην περιγελάς τους νεκρούς

Ατυχούντι συνάχθου (Να συμπάσχεις με το δυστυχή

Τύχη μη πίστευε = Να μην πιστεύεις την τύχη

Τελεύτα άλυπος = Να πεθαίνεις χωρίς λύπη

Προσωπικά και ο ίδιος παραβαίνω ακόμα και γράφοντας αυτό το κείμενο ορισμένους από τους εν λόγω κανόνες. Αλλά δεν παύω να ορίζω ότι αυτό είναι το άξιο και το ηθικό. Ειδικά στην περίπτωση του Δικαίου και της Φήμης τα πράγματα είναι αρκετά ξεκάθαρα.

Θα μπορούσα να δεχτώ ότι η διαπραγμάτευση έχει κάτι “Άξιο” σαν στόχο, αν το χρέος ήταν άδικο, δηλαδή “επαχθές” και “επονείδιστο”. Ο ίδιος περιέγραψα στο ίδιο προηγούμενο κείμενο τους λόγους για τους οποίους είναι άδικο το να μην πληρώσεις το χρέος και ανέντιμο. Η ίδια η κυβέρνηση άλλωστε το παραδέχτηκε και αυτό.

Επομένως τι ακριβώς από τα παραπάνω κάνει που ωφελεί την χώρα; Σίγουρα κάθε φορά που κάτι γίνεται κάποιων ανθρώπων οι τσέπες ωφελούνται, είτε από τα χαμηλά, είτε από τα υψηλά. Πάντα ωφελούνται κάποιοι και κάποιοι χάνουν, αλλά δεν είδα πουθενά η τσέπη του Έλληνα να θεωρείται το Άξιο και το Πρέπον…

Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Κάθε τόσο η Αριστερά παραβλέποντας όλα τα παραπάνω, όριζε ότι Αξιοπρέπεια είναι να ζει κανείς με ορισμένα αγαθά υλικής φύσεως, τα οποία η Οικονομία τα ονομάζει “βασικά αγαθά”. Και έτσι πορεύονταν. Αυτό έλεγε ότι είναι “Αξιοπρέπεια”. Δηλαδή έλεγε ότι Αξιοπρέπεια είναι το Κράτος να εξασφαλίζει σε όλους δουλειά, στέγη, φαγητό και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, μετά έλεγε και Παιδεία και και και….αυτό όμως, σύμφωνα με την παράδοση μας που βρίσκεται στα παραπάνω παραγγέλματα απέχει από το να είναι Άξιο…και φυσικά όποτε το επισημαίναμε αυτό, ότι δηλαδή τα εν λόγω δεν είναι κριτήρια Αξιοπρέπειας, εμείς ήμασταν οι “κακοί” και αυτοί οι “καλοί”…

Φυσικά τώρα που πήρανε το Ταμείο στα χέρια τους ζορίζονται και βλέπουν ότι τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά. Παράλληλα η διαπραγμάτευση – αν αυτή γίνεται ουσιαστικά και δεν είναι μόνο για τα μάτια των Ελλήνων – τους άφησε μια τεράστια τρύπα στα Δημόσια Οικονομικά. Ξαφνικά όλα αναβάλλονται. Όλα γίνονται σχετικά ή πάνε για μετά. Ακόμα και η καταβολή φόρων ΓΙΑ ΤΗΝ κα ΒΑΛΑΒΑΝΗ έγινε “Εθνικό Καθήκον”… (να δεις αυτό πρέπει να το είχε πει και ο Μουσολίνι κάποτε).

Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν και ο Βαρουφάκης αποφάσισε με αυτό που λέει, ότι το να έχει ένας άνθρωπος μια δουλειά και λεφτά δεν είναι Αξιοπρέπεια και ότι Αξιοπρέπεια είναι αυτό που κάνει η κυβέρνηση τώρα για τον κάθε Έλληνα…ας αφήσουμε το ότι ο Έλληνας κοιτάει μόνο την τσέπη του και άρα πόσο έξω έπεσε ήδη ο κος Βαρουφάκης (ας το αφήσουμε αυτό), από πότε αυτό που κάνει η κυβέρνηση τώρα είναι “Αξιοπρέπεια”;  Υπάρχει κάτι στα παραπάνω που δεν το παραβιάζει η εν λόγω λογική της κυβέρνησης σε αυτό το ψεύδος που ονόμασε “διαπραγμάτευση”; Ακόμα και αν δεν είναι ψευδές.

ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Η έννοια της Αξιοπρέπειας δηλαδή έχει δεχθεί ήδη μια φορά βιασμό από την Αριστερά έτσι όπως την όριζε κατά το παρελθόν για εξυπηρετήσει σκοπιμότητες πολιτικές και ιδεολογικές, ακόμα και όταν παράλληλα παραβίαζε την πλειοψηφία των παραπάνω παραγγελμάτων. Σήμερα ο ορισμός που είχε δώσει κάποτε στην Αξιοπρέπεια, διαπίστωσε ότι δεν την βολεύει πια και επομένως πρέπει να ο ορισμός που είχαν δώσει στην λέξη να αλλάξει για να τους εξυπηρετεί καλύτερα. Και την βιάζουν την έννοια δεύτερη φορά.

Και φυσικά ο πλούτος, τα λεφτά και τα υλικά αγαθά ακόμα και όταν ονομάζονται από τους οικονομολόγους “βασικά”, δεν είναι αυτά που ορίζουν την Αξιοπρέπεια. Κάλλιστα ένας φτωχός και άστεγος μπορεί να είναι αξιοπρεπής με όλη την έννοια της λέξεως, όπως αυτή θα όφειλε τουλάχιστον να είναι. Και πράγματι και φυσικά, η διαπραγμάτευση αυτού του είδους δεν έχει τίποτα το Αξιοπρεπές επάνω της. Εδώ κινδυνεύει να μην έχει καν μετρήσιμα θετικά αποτελέσματα. Την Αξιοπρέπεια αυτοί οι άνθρωποι την έχουν από καιρό ξεπεράσει, την έχουν αφήσει πίσω τους.

ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΠΥΡΦΟΡΟΣ

Προηγούμενο άρθροSed sagittis risus
Επόμενο άρθροPraesent ornare luctus quam
Ραφαήλ Α. Καλυβιώτης
Ο Ραφαήλ Α. Καλυβιώτης είναι Πολιτικός Επιστήμων, υποψήφιος Δρ. Γεωπολιτικής και απόφοιτος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έλαβε εξειδίκευση στην Πολιτική Επικοινωνία και Ανάλυση, ενώ έχει διατελέσει επικοινωνιακός σύμβουλος και Campaign Manager. Εργάζεται στον ναυτιλιακό κλάδο. Κατέχει δύο μεταπτυχιακούς τίτλους από το Cardiff University και το Institute of Chartered Shipbrokers με εξειδίκευση στη Ναυτιλιακή Πολιτική και στην επίλυση ναυτασφαλιστικών διαφορών. Είναι Ιδρυτής και Συντονιστής του Δικτύου Ελλήνων Συντηρητικών, είναι τακτικός αρθρογράφος στην εφημερίδα ΕΣΤΙΑ, στην εφημερίδα Δημοκρατία και επιστημονικός συνεργάτης της μηνιαίας επιθεώρησης «Νέα Πολιτική».

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Ακολουθήστε μας

0ΥποστηρικτέςΚάντε Like
0ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
765ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
7,310ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
- Διαφήμιση -spot_img

ΤΑ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ