Tο τελευταίο διάστημα, οι τακτικές ειδησεογραφικές αναφορές περί της Ελληνικής Ακτοπλοΐας -από εγχώρια έγκριτα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά και από διεθνείς εγνωσμένου κύρους ναυτιλιακές επιθεωρήσεις- έχουν αυξήσει σημαντικά το ενδιαφέρον όσων άμεσα δραστηριοποιούνται στο χώρο ή έμμεσα σχετίζονται με το συγκεκριμένο κλάδο, αφ’ ενός χάρις σε ενθαρρυντικά αποτελέσματα κάποιων εκ των ισχυρότερων ακτοπλοϊκών εταιρειών, αφ’ ετέρου λόγω των πιθανολογούμενων εξαγορών, των εν εξελίξει στρατηγικών συνεργασιών και των νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων εκτός ελληνικών συνόρων.
Σταχυολογούμε ενδεικτικά πρόσφατα δημοσιεύματα, σε χρονολογική παράθεση:
· TradeWinds, 15/09/2016: “Piraeus Bank puts HSW stake up for sale. Traditional shipping lender is looking to offload its 40.4% holding in largest domestic ferry owner.”
· Lloyd’s List, 12/09/2016: “Minoan posts best ever first-half profits.”
· TheSeaNation, 12/09/2016: “Τα σχέδια τηςAtticaGroupγια τη Μεσόγειο και την Κούβα.”
· Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, 07/09/2016: “Είναι λάθος ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός με τις αερομεταφορές…”
· Η Καθημερινή, 07/08/2016: “Ευκαιρίες και κίνδυνοι στην Ελληνική θάλασσα.”
Υπό το φως των ανωτέρω, η 15η ετήσια μελέτη για την Ελληνική Ακτοπλοΐα, με τίτλο “Κερδοφορία ξανά, αλλά με ιδιαιτερότητες”, η οποία εκπονήθηκε από την Ελληνική Εταιρεία XRTC Business Consultants Ltd και έχει αναρτηθεί στον ιστότοπο www.xrtc.gr αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Στο σημείωμα αυτό θα επιχειρήσουμε να επικεντρώσουμε την προσοχή του αναγνώστη σε ορισμένα αντιπροσωπευτικά εκ των στατιστικών στοιχείων ιστορικής εξέλιξης της Ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, η συνοπτική παρουσίαση των οποίων επ’ ουδενί λόγω ακυρώνει τη χρησιμότητα και τα οφέλη μίας προσεκτικής ανάγνωσης της αναλυτικής & συγκριτικής έκθεσης της εν λόγω εταιρείας.
Συγκεκριμένα:
Από το έτος 2009 έως και το 2015 επί του συνόλου των πλοίων των ακτοπλοϊκών εταιρειών Attica Group,Minoan Lines, ANEK, Hellenic Seaways & NEL (έως το 2014):
· Ο συνολικός αριθμός των ΕΠΙΒΑΤΩΝ μειώθηκε από 12.036.000 σε 8.018.000
· Ο συνολικός αριθμός των ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ μειώθηκε από 1.508.000 σε 771.000
· Ο συνολικός αριθμός των ΦΟΡΤΗΓΩΝ μειώθηκε από 489.000 σε 370.000
Η έκθεση τηςXRTCεπισημαίνει πως την περίοδο από το 2009 – 2015 οι αφίξεις τουριστών αυξήθηκαν από 10.000.000 σε 26.000.000 περίπου.
Από το έτος 2009 έως και το 2015στις γραμμές της Αδριατικής, επί του συνόλου των πλοίων των εταιρειών Attica Group , Minoan Lines , ANEK & ΗSW (φορτηγά):
· Ο συνολικός αριθμός των ΕΠΙΒΑΤΩΝ μειώθηκε από 1.737.000 σε 909.000
· Ο συνολικός αριθμός των ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ μειώθηκε από 416.000 σε 205.000
· Ο συνολικός αριθμός των ΦΟΡΤΗΓΩΝ μειώθηκε από 303.000 σε 222.000
Την περίοδο 2009 – 2015 ο στόλος μεταφοράς επιβατών & αγαθών στην Ελλάδα:
· Συρρικνώθηκε από τα 81 στα 45 πλοία.
· Hμέση ηλικία των πλοίων παρουσίασε μικρή μείωση από τα 17,4 στα 17,2 έτη.
· Αριθμός πλοίων ανά τύπο το έτος 2009: 51RO-PAX, 14HSC, 8HYDROFOIL, 8RO-RO
· Αριθμός πλοίων ανά τύπο το έτος 2015: 35RO-PAX, 07HSC, 3HYDROFOIL, 0RO-RO
Στόλος & συνολικό κόστος καυσίμων & λιπαντικών των εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών και τηςHSW, την περίοδο 2009 – 2015:
81 πλοία – 340 εκατομμύρια ευρώ (2009)
69 πλοία – 416 εκατομμύρια ευρώ (2010)
89 πλοία – 454 εκατομμύρια ευρώ (2011)
75 πλοία – 405 εκατομμύρια ευρώ (2012)
71 πλοία – 338 εκατομμύρια ευρώ (2013)
67 πλοία – 310 εκατομμύρια ευρώ (2014)
45 πλοία – 199 εκατομμύρια ευρώ (2015)
Ποσοστιαία συμμετοχή κόστους καυσίμων & λιπαντικών στο κόστος εκμετάλλευσης των 5 εταιρειών, την περίοδο 2009 – 2015:
42% (2009)
47% (2010)
51% (2011)
53% (2012)
51% (2013)
48% (2014)
38% (2015)
Εξέλιξη συνολικού κύκλου εργασιών εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών & HSW, την περίοδο 2009 – 2015:
960,06 εκατομμύρια ευρώ (2009)
906,00 εκατομμύρια ευρώ (2010)
892,53 εκατομμύρια ευρώ (2011)
763,90 εκατομμύρια ευρώ (2012)
726,14 εκατομμύρια ευρώ (2013)
715,35 εκατομμύρια ευρώ (2014)
711,00 εκατομμύρια ευρώ (2015)
Ποσοστιαία συμμετοχή των κύριων γεωγραφικών αγορών στον κύκλο εργασιών των εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών &HSW, την περίοδο 2009 – 2015:
Ελλάδα: 60% (2009) – 61% (2010) – 52% (2011) – 54% (2012) – 56% (2013) – 58% (2014) – 60% (2015)
Αδριατική: 40% (2009) – 39% (2010) – 44% (2011) – 43% (2012) – 43% (2013) – 42% (2014) – 40% (2015)
Συνοπτικήεικόνατωνεισηγμένωνακτοπλοϊκώνεταιρειών & τηςHSW(πηγήστοιχείωνwww.xrtc.gr) :
Σύμφωναμεέναεμπειρικόορισμό, “there are three types of companies: those who make things happen, those who watch things happen and those who wonder what happened.”
Λαμβάνοντας υπόψη πως, πόσο και για πόσο ήταν στραβός ο γιαλός που αρμένισαν, αλλά και εκ των ελπιδοφόρων αποτελεσμάτων κρίνοντας, οι Ελληνικές Ακτοπλοϊκές Εταιρείες αποδεικνύουν έμπρακτα πως αποτελούν αντιπροσωπευτικά (παρα)δείγματα της πρώτης κατηγορίας.